DAG 3 & 4 - Bologna

22 juli 2018 - Bologna, Italië

Dag lezertjes,

De voorbije 2 dagen (samen) hebben wij ongeveer 29.000 stappen gemaakt.  Gisteren bezochten we 'La Piazzola Market' op Piazza Dell' 8 Agosto.  De temperatuur is perfect.  De zon blijft achter de wolken en het is aangenaam warm.

IMG_8715

Gisteren en vandaag hebben we het centrum van Bologna onveilig gemaakt.  Ik post wat foto's, die zeggen genoeg.

IMG_8718 IMG_8726 IMG_8739 IMG_8740 IMG_8786 IMG_8749

Hét symbool van Bologna zijn de twee torens: Torre Asinelli en Torre Garisenda. (97 en 48 meter hoog).  Deze Asinelli en Garisenda torens zijn zo bekend omdat het de enige twee torens zijn die bij elkaar staan. Beide torens staan overigens scheef. De Asinelli toren staat 2,2 meter uit het lood (op een hoogte van 97,2 meter) en de Garisenda toren staat maar liefst 3,2 meter uit het lood op een totale hoogte van 48 meter. In verhouding staat de kortste toren ongeveer 3 keer zo scheef van de hoogste toren. Dat is overigens ook goed te zien als je de torens bekijkt. Het grappige is dat ze allebei een andere kant ‘op vallen’, waardoor het scheef staan nog eens extra benadrukt wordt.

IMG_8727 IMG_8729 IMG_8744 IMG_8789 IMG_8790

Volgens mij staan alle torens hier schots en scheef.

IMG_8795 QQDE1115 IMG_8742

Voor wie hem kennen, wanneer wij in Italië zijn, stuur ik altijd een whatsapp'je naar Sandro Paparelli.  Gewoon, omdat hij van Italië is en altijd vriendelijk was toen hij nog bij Tenneco was.  Op zo'n momenten doe ik graag even de groeten en vraag ik hoe het met hem gaat.  Hij gaf ons nog enkele tips voor Bologna.

Hij zei dat we moesten kijken naar de drietand van Neptunus.  Neptunus staat al sinds de zestiende eeuw op de Piazza Maggiore in Bologna.  De Neptunusfontein vormde de inspiratiebron voor het Drietandlogo van Maserati en symboliseert dus zowel de stad Bologna als het automerk.  Leuk weetje toch?

IMG_8787 IMG_8779

We aten een ijsje op de Plazza Maggiore. Peter en Laura namen meloen en ik limoen.  Zalig ijs, kan ik niet beter maken.   We moesten wel snel zijn want voor we het door hebben, zijn ze weggesmolten.
UKAQ9197 IMG_8800 IMG_8801 IMG_8783

En wist je dat je in Bologna ook een klein stukje ‘Venetië’ kan zien? Als je de Via Piella inloopt, zie je ter hoogte van nummer 18 door een klein raampje een prachtig stukje kanaal, omsloten door rode en oranje huizen. Dit blijkt nog maar een glimp te zijn van de echte omvang van de kanalen. Onder de stad loopt een dicht netwerk van waterwegen.
IMG_8771 IMG_8773 QMAG6537

Wat doen we nog in Bologna?  Lekker eten natuurlijk!  Topadresje : Bella Vita, Via Clavature 2.
IMG_8754 OSCZ5703

IMG_8796

IMG_8798 IMG_8799

In de Lindt (chocolade) winkel lieten we ons even gaan.  We gingen niets kopen hoor maar toen kregen we allemaal 1 praline aangeboden van het huis.  Wij kunnen bevestigen dat deze verkoopstechniek echt werkt.
XVKS0932

Uitgeteld kwamen we deze namiddag terug in ons hotel.  Volgens ons zit Frankfrijk zonder krekels want die zitten allemaal hier...  Wij hadden tot vandaag nog nooit een krekel gezien.
IMG_8807

Na wat rusten wilde Peter graag een lekker tasje koffie maar dat bleek niet zo eenvoudig.  Er was niemand in ons hotel die een 'lekker' tasje kon maken.  Lees: de stagiair wist niet hoe het machine werkte... (en zucht).   We werden vriendelijk doorverwezen naar een patisserie hier 2km vandaan.  Kalm blijven, geen probleem.  Het was een soort winkelcomplex met een Coop.  Peter vindt het zalig om in grootwarenhuizen rond te lopen en zoals je kan zien, rusten kunnen we overal.
IMG_8818

Morgen reizen we verder naar San Gimignano.
Alles moet weer ingeladen worden en ja... ook de flamingo!  LOL!
XVER3605

En nu gaan wij voor de verandering nog es iets eten seh, a domani!

1. Nele:
    22 juli 2018
    Scheve torens, da’s zeker een specialiteit in Italië?😂😂😂
  2. Clairke:
    22 juli 2018
    Mooi het is of we erbij zijn juist kunnen we niet proeven van het eten 😀😀👍😜
  3. Tatta:
    22 juli 2018
    Ik weet het nu met zekerheid, dat schietlood kwam van Italië 🤪🤪🤪
  4. Greet en Luc:
    22 juli 2018
    Seg Laura, jij was toch wel zat nadat je dat groot glas wijn uitgedronken had zeker?
    Dat eten en zeker het ijs ziet er heerlijk uit.
    Ik heb mijn duurste Cola light ooit in Bologna gedronken op citytrip met 2 vriendinnen.
    Wij waren ons er niet van bewust, maar bleek dat we op het terras van het oudste café van de stad zaten.
    Tis vele jaren geleden en ik denk dat het rond de 10€ was 😲
    Enjoy, benieuwd naar volgende verslag....
  5. Els:
    22 juli 2018
    Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn om te lezen!
    Ja, blijkbaar heeft Italië een patent op scheve torens...