DAG 7 - Volterra & Monteriggione

25 juli 2018 - Volterra, Italië

Op woensdag besluiten we eens gek te doen, we gaan eerst zwemmen en daarna pas op uitstap.
We bezoeken Volterra.  Wanneer we daar aankomen is het rond de middag dus we zitten meteen aan de koffie en koek.

HDGU6447

Volterra is een stad in het westelijke deel van de regio Toscane in de provincie Pisa.  We genieten van het uitzicht.

BLOG (1) BLOG (2) IMG_8893 IMG_8894 IMG_8895 QUPU5724

Volterra is vooral de stad van albast. Het is namelijk de enige plek in heel Italië waar albast gewonnen wordt. Deze zachte, kalkachtige steensoort wordt in de verschillende ateliers in en om Volterra bewerkt tot prachtige beelden, gebruiksvoorwerpen, sieraden en souvenirs.  We zoeken een mooie steen uit voor op het graf van Jeroen.

IMG_8937

In de stad hangt een heel gezellige sfeer.  Er zijn veel winkeltjes en wijnbars. Het ruikt hier toch zo lekker!  Ik ga voor een tagliare proscuto e formaggio.
JSUN0645 ORFX9005

Laura krijgt een heel mooi rugzakje en is er heel blij mee.
IMG_8946

IMG_8959 IMG_8961 IMG_8962 IMG_8969 IMG_8976

Verder was de stad één van de belangrijkste economische pijlers van deze vroege beschaving. Dit had hoofdzakelijk te maken met de grote hoeveelheid zilver en ijzer die hier in de grond te vinden was. Daarnaast waren de valleien rondom het stadje ideaal voor veeteelt en landbouw. Na de Etrusken kwamen de eerste eeuw voor Christus de Romeinen die de naam van de stad veranderden in Volterra. Deze lieten onder andere het theater van Volterra bouwen dat nog steeds één van de belangrijkste bezienswaardigheden van Volterra is. Het theater is de na opgravingen in de vorige eeuw gedeeltelijk gerestaureerd en opnieuw opgebouwd.

IMG_8949 IMG_8952

Wanneer we naar Monteriggione rijden gaan de sluizen van de hemel krakend open.  Zalig, zo'n stevige bui.  Het duurt maar heel even.

Monteriggioni is vooral klein en gezellig.  De muren van Monteriggioni zijn de belangrijkste bezienswaardigheid en je ziet ze al vanop de autoweg tussen Firenze en Siena. Je kan jammer genoeg niet volledig rondwandelen op de omwalling. Er zijn 2 kanten waar je op de muur kan.

Monteriggioni

IMG_8977 IMG_8980 IMG_8988 IMG_8989 IMG_8991 IMG_8992

Wanneer we naar huis rijden is het al avond (19u) en dus weer tijd om onze maagjes te vullen!  What else?
IMG_8996

Tot schrijfs!

1. Henry davis:
    26 juli 2018
    Hallo Folks
    Foto's worden alsmaar mooier. Ik kan zien dat jullie echt genieten, is ook een héél mooie streek. Nog véél vakantiepret. We missen jullie wel natuurlijk ! Oma en Opa
  2. Greet en Luc:
    26 juli 2018