Orentano verjaardag Giovanni - Vinci - Pontedera & Lucca

30 juli 2020 - Orentano, Italië

Tijd voor een nieuwe samenvatting van enkele dagen.

Op 28 juli vierden we de verjaardag van Giovanni.  Hij werd 52 jaar (1968).  's Avonds gingen we samen met de familie mee naar een visrestaurant.  Ik nam gefrituurde vis als voorgerecht en een linguini met kreeft als hoofdgerecht.  Peter nam ook een mix van vis.  Het valt mij op dat hier alles opmerkelijk goedkoper is dan thuis.  Voor de linguini met kreeft betaal je hier 15€.

IMG_1042IMG_8555IMG_3201IMG_8553

IMG_1045

Tot onze grote verrassing heeft Nonna de rekening betaald, ongelooflijk...  Wanneer we terug in de B&B aankomen, haalt Elisa nog een fles boven, zingen we nog eens gelukkig verjaardag én wordt het dessert uitgehaald.  Nog een verrassing zeg!  Ik lijk zelf wel jarig :-)
Het dessert is een Sacher ijstaart.  Nonna begint gulzig aan de bevroren taart te breken en Laura lacht zich een kriek.  2 tanden van de kartonnen vork van Nonna Rosa wijzen ondertussen de verkeerde kant uit.    Een echte vork is geen overbodige luxe.  Tijdens het dinner vroeg ik de echte namen van Nonna & Nonno.  Dat is Rosa (70) & Giacomo (82).  Ze zijn allebei jarig in mei.

IMG_8567IMG_8565IMG_3206IMG_3205

Elisa, Giovanni en de grootouders zijn oorspronkelijk van Sicilië Palermo.  Wanneer Laura en de grootouders naar bed zijn, praten we nog tot 1u 's nachts.  E & G laten in hun hart kijken, ze hebben al zoveel meegemaakt.  Uit respect schrijf ik niets neer in een verslag maar we krijgen enkel maar meer bewondering voor wie ze zijn en wat ze doen.

29 juli - Gelukkig Verjaardag pappietje <3
We bezoeken Vinci, geboortedorp van Leonardo da Vinci.   Klein maar heel gezellig.    Ik ben behoorlijk onder de indruk wanneer ik alles bij elkaar zie wat Leonardo uitgevonden, bedacht, geschilderd en beschreven heeft.

IMG_1070IMG_1083IMG_1071

's Avonds kookt Elisa weer.  Ik moet op dieet als ik thuis kom want dit alles is er los over... en ik durf het niet laten staan.  Deze keer vergat ik het hoofdgerecht te fotograferen.   Deze vakantie leerde Laura tomaten eten.  Het kan natuurlijk ook aan de Italiaanse smaak hangen want dit is niet te vergelijken met onze tomaten thuis.
Laura at de siciliaanse pasta het liefst.  Wanneer ze trots haar leeg schoteltje toonde, werd er in de keuken met gegil én applaus gereageerd en Nonna was content want het was haar recept blijkbaar.

IMG_3265IMG_1119IMG_1120IMG_1122IMG_1143

IMG_1145

30 juli : Pontedera & Lucca
Op 30 juli beginnen we de dag ... opnieuw met ontbijt.  Ik heb zeker geen honger maar alé dan, omdat het moet!
Wanneer Elisa de amandelcake toont vraag ik me af of zij ooit wel eens slaapt.   Wanneer ik de taartschep zie liggen met daarom 'Happiness is a piece of cake' schiet ik even helemaal vol.  Ik heb het gevoel dat E & G maar blijven geven én geven,...   Net zij die zoveel meegemaakt hebben. Ik krijg er een krop van in de keel.

IMG_1147

IMG_1153

Bij deze enkele foto's van de speciale langwerpige courgettes die ze hier zucchini noemen.  Kijk eens naar die grote tussen Giovanni en Laura.  Ze kunnen 2 meter worden.

JUUNE6977IMG_1152

Na het ontbijt gaan we snel naar het zwembad.  Het werd vandaag 36°C.   We gaan lunchen in Pontedera met collega Claudia die hier passeert.  Fijn dat we dit kunnen doen en al zeker in deze Corona periode aangezien we elkaar al zo lang niet meer gezien hebben.   Kort maar leuk weerzien.  We slenteren nog wat in de stad en kunnen nog wat koopjes vinden.

Van Pontedera rijden we ineens door naar Lucca om daar 's avonds te gaan eten in ons favoriete restaurant Lucca in Tavola.  Spijtig genoeg is het gesloten als we daar toekomen.    "Mom is sick" hangt er op de venster.  Dit is info die de restaurants niet delen bij ons, peins ik.  Zal eerder zijn van 'gesloten door onvoorziene omstandigheden' ofzo.

IMG_1186IMG_1188IMG_1189

Enkele Italiaanse zinnetjes die we vaak gebruiken hier :
a dopo - tot ziens
una buona giornata - een fijne dag

Ik maakte nog wat meer foto's in en rond onze B&B.

IMG_1174IMG_1168IMG_1172IMG_1171IMG_1165IMG_1160IMG_1159IMG_1158IMG_1157IMG_1156IMG_1154IMG_3290IMG_1068IMG_1067IMG_1066

Ik besef dat ik dit jaar weinig kan schrijven omdat we niet zo heel erg veel beleven.  Toch is het meer dan genoeg.   Zoals jullie kunnen zien, eten we wel goed, haha.
Morgen hebben we geen hol gepland dus dat wordt mezelf nat houden aan het zwembad, joepie!
Tot schrijfs!

1. Greet en Luc:
    31 juli 2020
    Amaai, dit ziet er allemaal heel mooi uit en vooral lekker. Aan eten geen gebrek hé? Peter in zijn tuktuk, ook geweldig.
    Geniet er nog maar wat van..... Groetjes Greet en Luc
  2. Nele:
    31 juli 2020
    Genieten maar! Groetjes uit (het even zonnige 🌞) België 😎!
  3. Omer en Ann:
    31 juli 2020
    "weinig schrijven" " niet zo heel erg veel beleven" Zo ziet het er niet naar uit. Geniet van jullie VAKANTIE! Groetjes vanuit Schwangau.
  4. Anja vansimpsen:
    1 augustus 2020
    geniet er maar van, groetjes.
    ps: Ik wil die foto wel hebben van Laura op de schommel.